
 

  www.nejatngo.org/en 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 
February 20, 2004 By Dr. Nimrod Rafaeli No.164

 

The Saddam Oil Vouchers Affair 

 Introduction 

On January 25, 2004, the Iraqi independent daily Al‐Mada published a list of approximately 270 
individuals and entities who were beneficiaries of Saddam Hussein's oil vouchers. [1] The report 
evoked reactions from many of those included in the list as well as from the Arab media, among 
them apologists for Saddam's regime. The fact that so many have opted for silence may give 
credence to the list's authenticity.  

A former undersecretary in the Iraqi Ministry of Petroleum, Abd Al‐Saheb Salman Qutb, said that 
the ministry possesses documents proving the authenticity of the list published by Al‐Mada. The list 
was originally the property of the State Oil Marketing Organization (SOMO), which was responsible 
for marketing Iraqi petroleum. [2] Mr. Qutb also said that the ministry was collecting the information 
for submission to Interpol, which could then pursue the voucher beneficiaries. [3]  

The Iraqi Governing Council has focused on 46 foreign individuals and organizations included on the 
lists, primarily from neighboring countries, to determine appropriate action. [4] Council member 
Muwwafaq Al‐Rabi'i said during a visit to Beirut that the council has "tons of documents" but 
emphasized that the publication of these documents will be handled in a constructive way and not 
"for the sake of vengeance and revenge." [5]  

In describing what it called "the curse of the Iraqi vouchers," the London Arabic‐language daily Al‐
Hayat said that it expects more names and details to be made public in the near future and 
anticipates the revelation of a scandal of vast dimensions transcending countries and continents, 
implicating many prominent individuals and organizations. [6]  

How It Worked: The Voucher Transactions Method 

In a subsequent article, Al‐Mada provides details on the allocation and sale of oil vouchers. In 
general, the vouchers were given either as gifts or as payment for goods imported into Iraq in 
violation of the U.N. sanctions. The voucher holder would normally tender the voucher to any one of 
the specialized companies operating in the United Arab Emirates for a commission which initially 
ranged from $0.25 to $0.30 per barrel, though it may have declined in later years to as little as $0.10 
or even $0.05 per barrel because of oil surplus on the market. [7] In other words, a voucher for 1 
million barrels would have translated into a quick profit of $250,000‐300,000 on the high side and 



 

  www.nejatngo.org/en 

$50,000‐100,000 on the low side – all paid in cash. According to Al‐Mada, Jordan will seek to tax the 
illicit profits of citizens who benefited from the sale of the vouchers.  

One of the common arguments by recipients of vouchers was that the vouchers paid for goods 
provided in the framework of the U.N.‐administered Oil for Food program. However, under the 
Memorandum of Understanding governing the program, oil allocations were intended for "end 
users," meaning those with refineries. Most of the voucher recipients would be considered "non‐end 
users." Moreover, if vouchers were used to pay for goods, it would suggest that these were not 
authorized by the program and should be considered illicit since all contracts approved by the U.N. 
were reimbursed from the trust account where the oil revenues were kept, at a French bank, at 
Iraq's insistence. According to the United Nations: "The oil buyer had to pay the price approved by 
the Security Council Sanctions Committee into a U.N. escrow account, and the U.N. had to verify that 
the goods purchased by Iraq were indeed those allowed under the program. But the U.N. had no 
way of knowing what other transactions might be going on directly between the Iraqi government 
and the buyers and sellers." [8]  

This report reviews the Saddam oil vouchers affair, in two parts:  

Part I: (A) the list of oil vouchers recipients; and (B) reactions by implicated individuals and 
organizations.  

Part II: Arab media reactions.  

The Saddam Oil Vouchers Affair, Part I:  

A. Complete List of Recipients of Oil Vouchers (in alphabetical order by country)  

 (All numbers for barrels of oil unless indicated otherwise)  

All names on the list were transliterated from the Arabic. Although every effort was made to be 
precise, some inaccuracy is inevitable.  

 

Algeria  

1. Abd Al‐Majid Al‐Attar 6 million  

2. Abd Al‐Qadr bin Mussa 6 million  

 

Austria  

1. Hans Kogler 2 million  

2. Arab‐Austrian Committee 1 million  

Bangladesh  

1. Mawlana Abd Al‐Manan 43.2 million  



 

  www.nejatngo.org/en 

Bahrain  

1. Kadhem Al‐Darazi Company 2 million  

2. Ali Al‐Muslim Company 3 million  

3. Concrete Contracting Company 2 million  

 

Belarus  

1. Liberal Party 6 million  

2. Belarus Communist Party 7 tons  

3. Belminal Company 14.2 million  

4. Belfarm Company 4 million  

5. Chief of the President's Bureau 6 million  

6. Lada Company  2 million  

 

Brazil  

1. Fuad Sirhan 10 million  

2. October 8 Movement (Chavez) 4.5 million  

 

Canada  

1. Arthur Millholland 9.6 million  

 

Bulgaria  

1. The Socialist Party of Bulgaria 12 million  

2. Arak Paul 2 million  

 

Chad  

1.Chad Foreign Minister 3 million  

 

China  



 

  www.nejatngo.org/en 

1. Mr. Juan 39.1 million  

2. Noresco 17.5 million  

3. Zank Ronk 13 million  

4. Biorg 13.5 million  

5. South Holken  1 million  

 

Cyprus  

1. Muhammad Al‐Hawny 17 million  

2. Nefta Petroleum 13.2 million  

3. Continental  1 million  

 

Egypt  

1. Ancom Co. (Muhammad Shatta)14 million  

2. Abd Al‐Adham Manaf 6 million  

3. Khaled Gamal Abd Al‐Nasser 16.5 million  

4. Imad Al‐Jilda 14 million  

5. Muhammad Salah  7 million  

6. Muhammad Hilmi 4.5 million  

7. Arab Company limited 6 million  

8. Nile & Euphrates Co.  3 million  

9. Mahmoud Mahdi Al‐Ma'sarawi 7 million  

10. Al‐Hami Bashanti Foundation 2 million  

11.International MultaqaFoundation 2 million  

 

France  

1. ADDAX 8.3 million  

2. Trafigura Patrick Maugein 25 million  

3. Michel Grimard 17 million  



 

  www.nejatngo.org/en 

4. Franco‐Iraqi Friendship 15.1 million  

5. Ayix  47.2 million  

6. Charles Pasqua 12 million  

7. Alias Al‐Gharzali 14.6 million  

8. IOTC (Claude Caspert) 4 million  

9. Jean‐Bernard Merimee 3 million  

10. Jean‐Bernard Merimee 8 million  

11. de Souza 11 million  

 

Hungary  

1. Hungarian Interest Party 4.7 million  

 

India  

1. Biham Singh 5.5 million  

2. Indian Congress Party 4 million  

 

Indonesia  

1. Daughter of President Sukarno 2 million  

2. Hawa Atlantic 2 million  

3. Makram Hakim 3 million  

4. Megawati 8 million  

5. Muhammad Amin Rayyis 4 million  

6. Natuna Oil 2 million  

 

Ireland  

1. Riyadh Al‐Taher 11 million  

2. Afro‐Eastern 2 million  

 



 

  www.nejatngo.org/en 

Italy  

1. Roberto Formigoni 24.5 million  

2. Salvatore Nicotra 20 million  

3. Mr. Feloni 6.5 million  

4. Father Benjamin 4.5 million  

5. West Petrol 2 tons  

6. Hetralk 2 tons  

7. IPS (Italian Petroleum Assoc.) 1 million  

 

Jordan  

1. Leith Shbeilat 15.5 million  

2. Fakhri Qa'war 6 million  

3. Grand Resource 2 million  

4. Al‐Rashid International (Ahmad Al‐Bashir) 9 million  

5. Fawwaz Zuraiqat 6 million  

6. Salem Al‐Na'ass 3 million  

7. Zayyad Al‐Ragheb 7 million  

8. Mashhur Haditha  4 million  

9. Shaker bin Zayd 6.5 million  

10. Muhammad Saleh Al‐Hourani 4 million  

11. Tojan Faisal 3 million  

12. Ministry of Energy (Jordan) 5 million  

13. Zayyad Yaghmour 2 million  

14. Wamidh Hussein 1 million  

 

Kenya  

1. Muhammad Othman Sa'id 10.5 million  

 



 

  www.nejatngo.org/en 

Lebanon  

1. B.B. Energy 2 million  

2. Fadi Al‐Alamiyya (International)2 million  

3. Haitham Seidani 2 million  

4. Plant [Blunt?] Petroleum 1 million  

5. George Tarkhaynan 7 million  

6. President Lehoud's son 4.5 million  

7. Ali To'ma 1 million  

8. Al‐Hilal Co. (Adnan Al‐Hanani) 1 million  

9. International Company for Trade and Investment 3 million  

10. Faisal Darniqa 3 million  

11. Fim Oil Company 1 million  

12. Najah Wakim 3 million  

13. Osama Ma'rouf 3 million  

14. Zuhair Al‐Khatib 3.5 million  

 

Libya  

1. Shukri Ghanem 6 million  

 

Malaysia  

1. Fa'iq Ahmad Sharif 12.5 million  

2. Pitmall Company 4 million  

3. Trader Babar 4 million  

4. Mastek (Fa'iq Ahmad Sharif0 57 million  

5. Hawala 7 million  

 

Myanmar Federation [Burma]  

1. Minister of Forestry 5 million  



 

  www.nejatngo.org/en 

 

Morocco  

1. Abdallah Al‐Sallawi 7.2 million  

2. Nadhel Al‐Hashemi 5.7 million  

3. Muhammad Al‐Basri 4.5 million  

 

Netherlands  

1. Sy Bolt 3 million  

 

Nigeria  

1. Hayson 7.2 million  

2. Raz Company 7.5 million  

3. A.A.G. Company (Nigerian Ambassador) 1 million  

4. Comeback 4 million  

 

Oman  

1. Shanfari Group 5 million  

 

Palestine  

1. Abu Al‐Abbas 11.5 million  

2. Abdullah Al‐Hourani  8 million  

3. Wafa Tawfiq Sa'igh 3.5 million  

4. Liberation Organization 4 million  

5. Popular Front for the Liberation of Palestine 5 million  

6. Liberation Organization (Political Bureau) 5 million  

 

Pakistan  

1. Oil & Gas Group 10 tons  



 

  www.nejatngo.org/en 

2. Abu Abd Al‐Rahman 11.5 tons  

3. Sayyed Azzaz 1 ton  

 

Panama  

1. Sevan 11.5 million  

 

Philippines  

1. Philippines Production Group 3 million  

 

Qatar  

1. Hamad bin Ali Al‐Thani 14 million  

2. The Duleimy Group 4 million  

3. Gulf Petroleum 2 million  

4. Petrolina Oil 2 million  

5. Petroleum Wells Maintenance 2 million  

 

Romania  

1. Delf Aderlink 1 million  

2. Romanian Labor Party 5.5 million  

 

Russia  

1. The Russian State 1.366 billion  

2. Zarubesneft 174.5 million  

3. Russneft Ampex 86.9 million (for the office of the president, including 1 million to Mr. Tetzenko, 
Russian Ambassador to Baghdad)  

4. Communist Party Companies 137 million  

5. Amircom (Unity Party/ Ministry for Emergencies) 57 million  

6. Mishinoimport 1 million  



 

  www.nejatngo.org/en 

7. Al‐Fayco (Russian Foreign Ministry) 128.8 million  

8. Yatumin (Russian Foreign Ministry) 30.1 million  

9. Slavneft 25.5 million  

10. Zan Gaz 49.1 million  

11. Rosneft Company 35.5 million  

12. Caspian Investment 8.5 million  

13. Kamaneft Company 7.5 million  

14. Gasprom 26 million  

15. Tatneft 1 million  

16. LUKoil 63 million  

17. Surgut Neftegas 4 million  

18. Siberia Oil & Gas company 1 million  

19. Nafta Moscow Company 25.1 million  

20. Onaco Company  22.2 million  

21. Sidanco Company 21.2 million  

22. Sibneft 8.1 million  

23. Transneft 9 million  

24. Yukos 2 million  

25. Liberal Democratic Party (Zhirinovsky) 79.8 million  

26. Peace and Unity Party 34 million (the list mentions party chairwoman Sazhi Umalatova)  

27. Russian Committee of Solidarity with the People of Iraq 6.5 million (its chair, Sergei Rudasev is 
mentioned)  

28. Russian Association for Solidarity with Iraq 12.5 million (its chair, [Zhorafilon] is listed)  

29. Russneft‐Gazexport 12.5 million  

30. Uralinvest (Stroyev) 8.5 million  

31. Moscow Science Academy 3.5 million  

32. Romain (son of former ambassador to Baghdad) 19.7 million  

33. Zarabsneft (Gobkin University) 3.5 million  



 

  www.nejatngo.org/en 

34. Nordvest Group) 2 million  

35. Zarbshneft & Gas (Mr. Hassan)  3 million (only one million delivered)  

36. Soyuzneftgaz (Yuri Shafrannik) 25.5 million  

37. Nikolayi Ryzhkov 13 million  

38. Stroyneftgas 6 million  

39. Akht Neft Company 4.5 million  

40. Chechna Administration  2 million  

41. 'Adel Al‐Jablawi (I.N.M. Airways) 6 million  

42. Khrozolit 5 million  

43. Trader Nafta 3 million  

44. Chief of the President's Bureau 5 million  

45. Russian Orthodox Church 5 million  

46. Russian National Democratic Party 3 million  

 

Saudi Arabia  

1. Najah Company 3 million  

2. Asiss Company 2 million  

 

Slovakia  

1. Slovak Communist Party 1 million  

 

South Africa  

1. Imvume Management (Sandy Majali) 9 million  

2. Tokyo Saxwele Holdings (MVL) 4 million  

3. Montega 4 million  

4. Omni Oil 4 million  

 

 



 

  www.nejatngo.org/en 

Spain  

  

1. Bassim Qaqish 17.5 million  

2. Javier Robert 9.8 million  

3. Ali Balutt 8.8 million  

 

Sudan  

1. Samasu 8 million  

2. Petroleum Products Co. 2 tons  

3. Oil Plus 2 tons  

 

Switzerland  

1. Media 2 million  

2. Delta Service 2 million  

3. Iblom  1 million  

4. Sipol 1 million  

5. Glencore 12 million  

6. Lakia 2 million  

7. Elkon [or Elcon] 23 million  

8. Taurus 8 million  

9. Petrogas 5 million  

10. Finar [Holdings] 21 million  

11. Napex Company 3 million  

 

Syria  

1. Awadh Ammura 18 million+  

2. Beshara Nuri 12 million+  

3. Ghassan Shallah 11 million  



 

  www.nejatngo.org/en 

4. Muhammad Amar Nofel 3.5 million  

5. Tamam Shehab 1 million  

6. Hamida Na'na' 9 million+  

7. Farras Mustapha Tlass 6 million  

8. Salim Al‐Toon  3.5 million  

9. Lutfi Fawzi 2.5 million  

10. Lid Guarantees 3.5 million  

11. Ghassan Zacharia 6 million  

12. Muhammad Ma'moun Al‐Sab'i 4 million  

13. Hassan Al‐Kayal 2 million  

14. Anwar Al‐Aqqad  2 million  

 

Thailand  

1. Thai Rice Trader Jaiporn 1 million  

 

Tunisia  

1. Madex Petroleum 6.7 million  

2. Farnaco 3.7 million  

3. Maydor 4 million  

 

Turkey  

1. Zayn Al‐Abideen Ardam 27 million+  

2. Lutfi Dughan 1 million+  

3. Muhammad Aslan 13 million  

4. Techfen 15.5 million  

5. KCK Company 1.5 million  

6. Delta Petroleum 1 million  

7. Sita 1 million  



 

  www.nejatngo.org/en 

8. Ozia 2.5 million  

9. Samir  2 million  

10. Muhtashem 2 million  

11. Maqdar Sarjeen 2 million  

 

Ukraine  

1. Social Democratic Party 8.5 million  

2. Ukraine Communist Party 6 million  

3. Energy Resources 2 million  

4. Fazmash Ampex 2 million  

5. Neftogas 8 million  

6. Hugh Company (Sokolov) 5 million  

7. Orshansky 4.5 million  

8. Fideralty Torkovy 1 million  

9. Trans Isko 1 million  

10. The Ukranian House 1 million  

11. F.T.D.  2 million  

12. Socialist Party of Ukraine 2 million  

 

United Arab Emirates  

1. Fal Petrol 1.8 million  

2. Ahmad Mani' Sa'id Al‐Utaiba 11 million  

3. Jewan Oil  7.5 million  

4. Sultan bin Zayed Al‐Nahyan 4 million  

5. Al‐Huda  22.9 million  

6. Issa bin Zayed Al‐Nahyan 5 million  

7. Millenium 2 tons  



 

  www.nejatngo.org/en 

8. Bony Fiol 1 ton  

 

United Kingdom  

1. George Galloway/Nawwaf Zuraiqat 19 million  

2. Mujahideen Khalq 36.5 million  

 

U.S.A.  

1. Shaker Al‐Khaffaji 7 million  

2. Samir Vincent 10.5 million  

 

Vietnam  

1. Vinapco 1.2 million  

2. Darlink Med 2 million  

3. Vinafod 6 million  

4. O.S.C. 2 tons  

 

Yemen  

1. Abd Al‐Karim Al‐Aryani 7.8 million  

2. Tawfiq Abd Al‐Raheem 1.5 million  

3. Shaher Abd Al‐Haq 7 million+  

 

Yugoslavia  

1. Socialist Party 22 million  

2. Left Party 9.5 million  

3. Italian Party 16 million  

4. Kokostancha Party 9 million  

 

 



 

  www.nejatngo.org/en 

B. Reactions of Implicated Individuals and Organizations  

It is hardly surprising that most of those interviewed or those who reacted otherwise denied 
receiving such vouchers or claimed that the vouchers were received in the framework of the Oil for 
Food program. This latter argument is somewhat disingenuous because legitimate suppliers of goods 
and services under the program were paid from a trust account administered by the United Nations, 
and with vouchers from Saddam. Some may have made statements to newspapers not readily 
available to MEMRI, and others may have opted to remain silent.  

 

Algeria  

Abd Al‐Majid Al‐Attar, a former director‐general of the Algerian national oil company SONATRAC (6 
million barrels) wrote a long rebuttal in the London daily Al‐Hayatstating that the 6 million barrels 
were marketed by Algerian companies. According to him, the profits were used for humanitarian 
assistance to the Iraqi people. Al‐Attar likes to remind the reader "that every airplane [carrying 
assistance] which landed in Baghdad cost hundreds of thousands of dollars without getting involved 
in details" [emphasis added]. [9] Radio Algiers announced that the state would investigate 
allegations of corruption. [10]  

 

Bahrain  

Ali Al‐Muslim (3 million barrels) said he had visited Iraq 22 times before the war but his trips were 
primarily "humanitarian," and that he had sent food and cleaning materials within the framework of 
the Oil for Food program. As a sign of appreciation, the regime offered Al‐Muslim the opportunity to 
sell, as a broker, 3 million barrels. Al‐Muslim ran into difficulties selling the vouchers and hence he 
withdrew from the deal.  

Hassan Al‐Darazi, the son of businessman Kadhem Al‐Darazi (2 million barrels), said his father had 
made a pilgrimage to Mecca but that all his activities were "purely commercial." [11]  

 

Bulgaria  

The Socialist Party of Bulgaria (12 million). President Georgi Parvanov, head of the Socialist Party, 
characterized the allegation as "ill‐advised black humor," but ordered an inquiry into the accusation. 
[12] President Parvanov also met with the U.S. Ambassador in Sofia and sought his help to clarify the 
facts regarding the list. [13]  

 

Canada  

Arthur Millholland, CEO of the Calgary‐based Oilexco(9.6 million barrels), denied he had received 
vouchers and criticized MEMRI, which he claimed "was critical of the recent U.S.‐led war with Iraq 



 

  www.nejatngo.org/en 

and participated in the UN's Oil for Food program to help Iraqi children [sic]." "Obviously," he hinted, 
MEMRI "has some motives." [14]  

 

Egypt  

Abd Al‐Adhim Manaf (6 million barrels), the owner and editor of The Voice of the Arabs (Sawt Al‐
Arab), and a member of parliament, offered to show evidence that he had been offered oil vouchers, 
but had refused them. [15]  

Muhammad Shatta (14 million barrels) maintained that he served as an agent for two international 
petroleum companies and that all his transactions were under the Oil for Food Program. He said 
there was small‐scale smuggling of oil of 3000 barrels at a time by small merchants, but did not 
explain how the smuggling was related to the vouchers he received.  

Khaled Abd Al‐Nasser, the son of the late Egyptian president Gamal Abd Al‐Nasser, (16.5 million 
barrels), could not be reached by the Egyptian weekly Roz Al‐Youssef because all his phones "were 
out of order." However, the weekly cites a number of instances of Abd Al‐Nasser's involvement in 
activities for solidarity with Iraq.  

Egyptian MP Imad Al‐Gilda (14 million barrels) denied receiving any vouchers. Roz Al‐
Youssefreported that there were rumors before the war that Al‐Gilda was "part of the Iraqi 
propaganda machine."  

Mahmoud Mahdi Al‐Ma'sarawi (7 million barrels) attributes the inclusion of his and other names on 
the list to their stand against U.S. actions in Iraq.  

Muhammad Hilmi (4.5 million barrels), who named his son Saddam, said he would be proud if his 
son would be another Saddam Hussein. [16] Otherwise, he denied the allegation.  

It is noteworthy that Egyptian activist Mamdouh El‐Sheikh filed suit in May 2003 against several 
Egyptian politicians and journalists, accusing them of accepting bribes from Saddam which violated 
Egyptian law. [17]  

 

France  

Former interior minister Charles Pasqua, (12 million barrels ) denied any involvement and suggested 
another, unnamed former French interior minister may have been the beneficiary. [18] According to 
The New York Post Mr. Pasqua, "a close friend and former colleague of Chirac … fought to allow 
visits by top Iraqi officials to France in 1993." [19]  

Trafigura Patrick Maugein, CEO of the oil firm SOCO International (25 million barrels), was quoted as 
saying that he did a lot of business in Iraq under the Oil for Food program, "but none of it was 
illegal." [20] It was mentioned that the 55‐year old businessman "appears to wield [influence] with 
President Jacques Chirac." [21]  



 

  www.nejatngo.org/en 

Jean‐Bernard Merimee, (3 million and another 8 million barrels) was the French Ambassador to the 
United Nations and France's representative in the Security Council.  

Michel Grimard, (17 million barrels) is the founder of the French‐Iraqi Export Club.  

Gilles Munier, secretary general of the Franco‐Iraqi Friendship Association, said his organization 
introduced numerous businesses, oil and otherwise, to contracts in Iraq, but that it was all perfectly 
legal. For each successful introduction, he said he "received a commission." [22]  

 

Hungary  

Hungarian Interest Party (MEP). Quoting from the Hungarian daily Nepszabadsag, the MEP was 
established by Izabella Kiraly B. in the fall of 1993 after her expulsion from the Hungarian Democratic 
Party. Ms. Kiraly refused to talk to the Hungarian newspaper but her website includes slogans such 
as: "Hands off Iraq!" "Peace Instead of War," and "America! Leave the World Alone in Peace!" On 
her site, President Bush in a Nazi uniform with the U.S. flag in hand repeats a famous statement by 
Hitler: "One People, One Empire, One Ruler" (ein Volk, ein Reich, ein Fuehrer). [23]  

 

Indonesia  

President Megawati Sukarnoputri (2 million as "daughter of President Sukarno" plus 8 million 
barrels under her own name). A spokesman told the Australian Broadcasting Corporation that 
President Megawati was "aware of the allegations." [24]  

People's Consultative Assembly speaker Muhammad Amin Rayyis (4 million barrels) did not respond 
to the Australian Broadcasting Corporation.  

 

Italy  

Roberto Formigoni (24.5 million) is the president of Lombardia.  

Father Benjamin (4.5 million barrels) is a French Catholic priest who arranged a meeting between 
the Pope and Tariq Aziz, Iraq's former deputy prime minister. [25]  

Salvatore Nicotra (20 million) is a former NATO pilot who became an oil merchant.  

 

 

Jordan  

Leith Shbeilat (15.5 million barrels) is an Islamist with a pro‐Saddam record. He stressed that the 
United Nations system was so stringent that it would not have allowed anyone to play with oil 
contracts and that the publication of the list was intended "to slander those who were defending the 



 

  www.nejatngo.org/en 

Iraqi people." [26] Ironically, he served as the chairman of the anti‐corruption committee of the 
Jordanian parliament. [27]  

Fawwaz Zureiqat (6 million barrels) whose name was linked with the British MP George Galloway 
(see United Kingdom) said that the accusations are silly. He said that he had earned a commission of 
five cents per barrel, which had not been paid by the Iraqi government.  

Tojan Faisal, a member of parliament (3 million barrels), said she acted to help a friend in need. She 
identified him as Abd Al‐Rahman Al‐Qatarna. [28]  

Fakhri Qi'war (6 million barrels) is a former Jordanian MP and a journalist. He said the list "has no 
basis in truth and we do not know its reasons." He added that the accusation "is an attempt to 
slander those who stand against the American occupation of Iraq and stand with the Iraqi resistance 
and the Iraqi brethren and cooperate and support them." [29]  

Wamidh Hussein (Majali) (1 million barrels) denied receiving oil. He said: "I was a member of the 
Popular Jordanian Committee for Solidarity with Iraq, and provided medicines. We paid for it from 
our own pockets." [30]  

In response to a parliamentary question, Deputy Prime Minister Muhammad Al‐Halaiqa said: "The 
issue is under follow‐up, and we are seeking to verify whether some people have acquired [Iraqi] 
graft." [31]  

 

Lebanon  

Emil Emil Lahoud (4.5 million barrels) is a Lebanese MP and the son of Lebanese President Emil 
Lahoud. In an interview with the London daily Al‐Sharq Al‐Awsat, Lahoud maintained that his 
inclusion on the list was aimed at undermining the position taken by his father which "supports the 
[Palestinian] resistance, stands by Syria, rejects the occupation of Iraq, and demands the liberation 
of all the Palestinian lands." [32]  

Osama Ma'rouf (3 million barrels), another MP and head of the Nasserite Popular Organization, 
admitted receiving a voucher to sell oil for commission. However, he added that the voucher had 
cost Iraq nothing and that he had in any event never exercised the option. [33]  

Najah Wakim (3 million barrels), a former MP, denied the allegation, maintaining that Al‐Mada 
editor Fakhri Kareem said on television, without specifying time or venue, that he received the list 
from the CIA without supporting evidence. [34] Kareem told the Lebanese daily Al‐Nahar that he had 
never spoken with Wakim. [35]  

 

Libya  

Shukri Ghanem (6 million barrels) is the Libyan prime minister.  

 



 

  www.nejatngo.org/en 

Morocco  

Muhammad Al‐Basri (4.5 million barrels) who has since died, was a former Moroccan Socialist 
leader. [36]  

 

Panama  

One surprise on the list was Mr. [Benon] Sevan (11.5 million barrels) who is the Executive Director of 
the Oil for Food program. A U.N. spokeswoman denied the charges and said that the U.N. secretary‐
general was completely satisfied with Sevan's integrity. [37] Mr. Sevan denied the allegations and 
stated that "it was incumbent on those who published these allegations to provide the necessary 
documents." [38]  

 

Qatar  

Abd Al‐Aziz Mubarak Al‐Duleimi (4 million barrels) said he had contracts to sell 10 million barrels as 
a broker under the U.N. supervision and had nothing to do with Saddam's coupons or bribes. [39]  

 

Romania  

Two entities are listed under Romania: Delf Aderlink ( 1 million barrels) and the Romanian Labor 
Party ( 5.5 million barrels). The following is a slightly edited version of an email to MEMRI from a 
Romanian journalist:  

"The owner of Bulf Drilling, Cornel Bulf, is a pretty well known Romanian businessman, deeply 
involved in oil business. He has a lot of privileged businesses with the state‐owned oil company 
Petrom. He claimed that all the Iraqi oil that he sold was with U.N. permission – and he showed me 
some approvals in this regard. Nevertheless, I take into consideration that he could have traded Iraqi 
oil both with and without approval, and that U.N. approvals were meant to cover his illicit trade.  

"The son of the president of Labor Party, Ioan Cristian Nicolae, in connection with some politicians, 
has just bought a huge building in Bucharest for $1.5 million." [40]  

 

Russia  

Russia, which received the greatest number of oil vouchers, has said nothing.  

Nikolay Ryzhkov (13 million barrels) was a U.S.S.R. prime minister.  

 

 

 



 

  www.nejatngo.org/en 

South Africa  

Tokyo Saxwele Mvelaphanda Holdings (MVL) reacted angrily to its inclusion in the list, but has not 
denied buying oil under the Oil for Food program. [41]  

 

Spain  

Ali Balutt or Balout (8.8 million barrels) is a Lebanese journalist. [42]  

 

Switzerland  

Glencore (12 million barrels) is the largest commodity trader in Switzerland.  

 

Petrogas (5 million barrels) is listed in Switzerland under three sub‐companies – Petrogas Services, 
Petrogas Distribution, and Petrogas Resources – and is associated with the Russian company 
Rosneftegazetroy (35.5 million barrels).  

 

Syria  

Hamida Na'na (over 9 million barrels) is the owner of Al‐Wifaq Al‐Arabi and the author of a 
biography of former Iraqi deputy prime minister Tariq Aziz. She is currently writing a biography of 
Iraqi general Ali Hassan al‐Majid, known as Chemical Ali. [43]  
Farras Mustafa Tlass (6 million barrels) is the son of Mustafa Tlass, Syrian Defense Minister and one 
of the pillars of the Syrian Ba'ath party. He said his company had bought oil from Iraq under the Oil 
for Food program and denied receiving any oil outside the framework of that agreement. [44]  

 

United Kingdom  

There is a reference on the margin of the list to "a Mr. Burhan Al‐Chelebi" and "Fortrum and Gas‐
Oy," a Finnish purchasing company, in an agreement on December 29, 1999. There is also another 
reference to former MP George Galloway, as beneficiary of 3 million barrels.  

There is another reference to George Galloway's receiving 4 million barrels, through Jordanian 
Fawwaz Zureiqat, of Aredio Petroleum, in an agreement on July 10, 2001.  

Similarly, Middle East Advance Semi‐Conductor, a Jordanian company, referred to Galloway as 
receiving 3 million barrels in an agreement on June 8, 2001, also via Mr. Fawwaz Zureiqat.  

Similarly, March 5, 2001 ‐ 2 million barrels  

Similarly, December 12, 2002 ‐ 3 million barrels  



 

  www.nejatngo.org/en 

Similarly, June 3, 2002 ‐ 3 million barrels  

Thus, "George Galloway as beneficiary is cited six times, twice in the name of Finnish and French 
companies and the rest Jordanian under the name of Fawwaz Zureiqat. All these requests were 
approved by the minister of oil, with his signature." [45]  

When asked by ABC News about being on the list, Galloway replied: "Not one brass farthing. I've 
never seen a barrel of oil, owned one, bought one." [46]  

The Mujahideen Khalq (36.5) is an organization which opposes the Iranian regime which had 
operated from within Iraq under the Saddam regime. The United States has classified it as a terrorist 
organization and it has recently been ordered to leave Iraq.  

 

United States  

Shaker Al‐Khaffaji (7 million barrels) advanced $400,000 to Scott Ritter, former U.N. weapons 
inspector in Iraq. Ritter produced a documentary purporting to tell the true story of the weapons 
inspections, which in his telling were corrupted by sinister U.S. manipulation. [47]  

Samir Vincent (10.5 million barrels): In 2000, Vincent, an Iraqi‐born American who lived in the U.S. 
since 1958, organized a delegation of Iraqi religious leaders to the U.S., which met with former 
president Jimmy Carter.  

The Saddam Oil Vouchers Affair, Part II: Arab Media Reactions  

 

Arab Media Ignore the List  

In an op‐ed titled "Beautiful Masks over Ugly Faces" in the London daily Al‐Hayat, Salama Na'mat 
criticizes Arab television and other media for showing little interest in the oil voucher scandal. 
Because releasing the list shows Saddam Hussein's bribery of hundreds of politicians and journalists 
from 50 Arab and foreign countries, the Arab media have neither pursued the issue nor investigated 
the matter. In fact, Na'mat says, the publication of the list has triggered even less interest in official 
circles than in the media. Na'mat continues:  

"The reality is that some Arab governments perhaps do not object that politicians and media people 
benefit from Saddam's bribes either because they are also involved or see no harm in bribes since it 
is a normal practice by the Arab regimes in varying degrees. Perhaps the political agenda of the 
deposed Iraqi regime was [no different] than the agendas of these governments. It mattered not to 
those who were bribed and those who shut their eyes that the money they received from the 
deposed regime to sing its praise were taken away from the Iraqi people which was destroyed by 
Saddam's wars and his stupid policies. [48]  

Ahmad Al‐Rab'i, a columnist in the London daily Al‐Sharq Al‐Awsat, points out that much of the Arab 
press, with the exception of the Iraqi, Jordanian, and Lebanese press, has not dared to publish the 
lists because they included powerful political figures. The Iraqi and Kuwaiti press, in particular, have 



 

  www.nejatngo.org/en 

reason to do so because they have been making the point that Saddam's defenders were not driven 
by nationalist or Islamic principles, but were paid off. [49]  

An op‐ed by Mazen Hammad in the Qatari daily Al‐Watanunder the title "Publish the Names, May 
Allah Have Mercy on You!" wrote:  

"The scandal is growing, and its threads, hour after hour, are encircling the necks of many who allege 
pan‐Arabism and nationalism as well as those traders of opportunities. While it is too early to point 
an accusing finger at anyone in particular, those who have 'received' from the Saddam regime, in 
both Arab and non‐Arab countries, for aggrandizing and defending him, count in the hundreds, if not 
more.  

"The scandal is growing because among the names are heads of political parties, parliamentarians 
and the children of heads of states and governments.  

"The scandal is growing because it is no secret that hundreds of apartments, Mercedes automobiles, 
cash and various grants were distributed by Saddam's aides to ministers, under secretaries, 
journalists, writers and artists.  

"… It is also important that no one be excluded [from punishment] if his name appeared on the list 
regardless of the amount of his influence and the level of his position…  

"[The scandal] is a flagrant example of the duality of the life of the Arab politician: he lectures 
nationalism during the day and nurses oil at night." [50]  

'Once Again, the Citizens Pay' 

Writing in the Kuwaiti daily Al‐Siyassa, columnist Shaker Al‐Nabulsi says: "At the outset, it appears 
that the list … is valid and the evidence is that some of those whose names where mentioned have 
not denied it." Al‐Nabulsi's column focuses on Jordanian Islamist Leith Shbeilat, one of the biggest 
beneficiaries of Saddam's oil vouchers and one of the most vocal supporters of the Saddam regime 
in its heyday. Al‐Nabulsi expresses his astonishment at the relationship between an Islamist who 
advocates an Islamic state run according to Shari'a law and the secular regime of Saddam which 
despised the clerics and killed and tortured many of them. [51]  

Jubran Tweiny, the editor of the Lebanese daily Al‐Nahar, wrote: "Once again, the country 
[Lebanon] and the citizens pay for the involvement of some officials in financial scandals and money 
laundering and oil 'vouchers,' the payment of bribes … without the authorities trying to put an end 
to them.  

"It is incumbent on the state to respond clearly and forcefully to the sources of the news and prove 
the innocence of all those who were accused of receiving money from Saddam or smuggled money 
from the former Iraqi regime against commission." [52]  

In the Kuwaiti daily Al‐Siyassa,in an article titled "The Barrels of the Ba'ath," Daoud Al‐Basri writes 
that the voucher scandal was not so much about the millions of barrels of oil given to "the militants 
and their international partners" as "a scandal for the international and Arab conscience and the 
environment of silence and deceit which accompanied all the stages of bribing…" He continued: "We 



 

  www.nejatngo.org/en 

will not forget the bribing of those who forged contemporary Iraqi history and those who made 
Saddam the anticipated Messiah of the Ba'ath." [53]  

Al‐Sharq Al‐Awsat columnist Samir Attallah wrote in 'The Mother of [All] Vouchers:' "[What is really 
repulsive] is the language of the total purchase [of supporters] or total hatred … [the regime] needed 
people who hate what it hated and offended what it offended… What interests me about the 
vouchers and the Oil for Food [program] … are the wailings of the former president displaying 
pictures of children dying from hunger and disease … and the million and one stories about the 
poverty and neediness that transformed Iraq from a rich country to a country celebrating the 
birthday of a president who basks in his presidential palaces amidst poverty, silence, oppression, and 
the processions of the dead." [54]  

Pro‐Saddam Al‐Quds Al‐Arabi: The List is Only Alleged; Kill the Messenger  

In the pro‐Saddam London daily Al‐Quds Al‐Arabi, the paper's Baghdad correspondent writes about 
"the alleged oil list:"  

"The publication of the list by the newspaper Al‐Mada … did not draw much attention in Iraq 
because Iraqis were already familiar with this fact. Many Iraqis and particularly those involved in the 
oil trade business…were aware that the regime was selling quantities of its oil to oil companies and 
individuals with which it was associated or had good relations to circumvent the UN sanctions which 
controlled Iraq for 13 years. The policy of the old regime was to support anyone who stood by it or 
was trying to export goods to Iraq outside the sanctions." [55]  

In another report from its correspondent in Amman, Jordan, Al‐Quds Al‐Arabi tried to divert 
attention towards the purported source of the list (according to him, this source was Iraqi Governing 
Council member and Iraqi National Congress head Ahmad Chalabi) and to smear him:  

"The lighting of fire recently under the vouchers by the central figures of the Iraqi National Congress 
against Jordanian intellectuals and journalists is nothing new for the Jordanian government, or for 
the intellectuals themselves whom the new rulers of Iraq are trying to 'hit.'" [56]  

Al‐Jazeera: Faisal Al‐Qassim's Hidden Pro‐Saddam Agenda  

Faisal al Qassim, host of the popular Opposite Direction program on Qatari Al‐Jazeera satellite 
television, chose to attack, on his program devoted to the vouchers affair, not the beneficiaries but 
their critics. He said:  

"Do these bribed, swindlers and the traders of homelands have the right to discuss honesty? Aren't 
the records of many of them blotted with bribes, swindling and fraud? How many millions did the 
previous Iraqi opposition receive from the Central Intelligence Agency?  

"Can those who sold Iraq wholesale to the occupier open the files of corruption and the purchase of 
consciences…? It is true that the deposed regime wasted millions to buy friends and supporters, but 
haven't the newcomers handed Iraqi oil in its entirety to the American occupier? [57]  

On February 17, 2004, the London Arabic‐language daily Al‐Hayatpublished Iraqi intelligence 
documents released by the Iraqi daily Al‐Mu'tamar, the organ of the Iraqi National Congress, linking 
Faisal Al‐Qassim to Iraqi intelligence. [58]  



 

  www.nejatngo.org/en 

'They Must Be Published Morally' 

Dr. Abd Al‐Ghani Mahmoud, head of theinternational law department at Egypt's Al‐Azhar University, 
provided a fitting epilogue to this affair. Dr. Mahmoud told the Egyptian weekly Roz Al‐Youssef:  

"Those who have the instruments to influence their peoples – intellectuals, politicians, political 
parties or institutions – have become in some of these countries propaganda mouthpieces for a 
corrupt dictatorial regime which has dragged the whole region into oblivion. This problem calls for a 
firm stand. Those who collected money from this regime, which destroyed its people with chemical 
weapons while enjoying a life of luxury in palaces during the sanctions, are partners in wronging the 
[Iraqi] people through their silence about the corruption… They must be punished morally by 
publishing their names and what they have received, so they will serve as an example for others." 
[59]  

* Nimrod Raphaeli is a Senior Analyst at MEMRI.  

‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐ 

 [1] See MEMRI Inquiry and Analysis No. 160, January 29, 2004, 'The Beneficiaries of Saddam's Oil 
Vouchers: The List of 270,' http://www.memri.org/report/en/0/0/0/0/0/0/1050.htm.  

 [2] Al‐Zaman (Baghdad), January 26, 2004.  

 [3] Al‐Sharq Al‐Awsat (London), January 26, 2004.  

 [4] Al‐Mashreq (Baghdad), January 30, 2004.  

 [5] Al‐Siyassah (Kuwait), February 4, 2004.  

 [6] Al‐Hayat (London), January 31, 2004.  

 [7] Al‐Mada (Baghdad), February 7, 2004.  

 [8] A letter to the Wall Street Journal, February 18, 2004.  

[9] Al‐Hayat (London) February 5, 2004.  

 [10] Al‐Zaman (Baghdad), February 12, 2004.  

 [11] Al‐Hayat ( London), January 30, 2004.  

 [12] The Associated Press, January 28, 2004.  

 [13] Al‐Sharq Al‐Awsat (London), February 1, 2004.  

 [14] Calgary Sun (Canada), February 1, 2004.  

 [15] Al‐Qahira (Egypt), February 3, 2004.  

 [16] Al‐Ahram Al‐Arabi (Egypt), May 24, 2003.  

 [17] Jamal Halaby, United Press International, January 28, 2004.  



 

  www.nejatngo.org/en 

[18] Al‐Zaman (Baghdad), January 28, 2004.  

 [19] The New York Post, January 28, 2004.  

 [20] The Daily Telegraph (London), January 28, 2004.  

 [21] Intelligence Online, #435 of August 29, 2002.  

 [22] The Daily Telegraph (London), January 28, 2004.  

 [23] BBC, January 29, 2004.  

 [24] Laksamana.Net (The Politics and Economics Portal), February 2, 2004.  

 [25] ABC News, January 29, 2004.  

 [26] Al‐Quds Al‐Arabi (London), January 28, 2004.  

 [27] Al‐Siyassah (Kuwait), February 4, 2004.  

 [28] Al‐Anwar (Lebanon), February 6, 2004.  

 [29] Al‐Sharq Al‐Awsat (London), January 26, 2004.  

 [30] Al‐Sharq Al‐Awsat (London), January 26, 2004.  

 [31] United Press International, January 28, 2004.  

 [32] Al‐Sharq Al‐Awsat (London), February 7, 2004.  

 [33] Al‐Qassim Al‐Mushtarak (Baghdad), February 11, 2004.  

 [34] Al‐Sharq Al‐Awsat (London), February 10, 2004.  

 [35] Al‐Nahar (Lebanon), February 10, 2004.  

 [36] Al‐Siyassah (Kuwait), February 4, 2004.  

 [37] Al‐Hayat (London), January 30, 2004.  

[38] Al‐Zaman (Baghdad), February 11, 2004.  

 [39] Al‐Sharq (Qatar), January 29, 2004.  

 [40] The email is dated February 2, 2004 and is in MEMRI's records.  

 [41] Sunday Times (Zambia), January 30, 2004.  

[42] ABC News, January 29, 2004.  

 [43] Al‐Siyassah (Kuwait), February 4, 2004.  

 [44] Al‐Sharq Al‐Awsat (London), January 26, 2004.  



 

  www.nejatngo.org/en 

 [45] Al‐Mada (Iraq), January 25, 2004.  

 [46] ABC World News Tonight, January 29, 2004.  

 [47] http://slate.msn.com/id/2071502  

 [48] Al‐Hayat (London), January 29, 2004.  

 [49] Al‐Sharq Al‐Awsat (London), January 31. 2004.  

 [50] Al‐Watan (Qatar), February 2, 2004.  

 [51] Al‐Siyassah (Kuwait), February 4, 2004.  

 [52] Al‐Nahar (Lebanon), January 29, 2004.  

 [53] Al‐Siyassah (Kuwait), February 4, 2004.  

 [54] Al‐Sharq Al‐Awsat (London), February 6, 2004.  

 [55] Al‐Quds Al‐Arabi (London), January 28, 2004.  

 [56] Al‐Quds Al‐Arabi (London), January 28, 2004.  

 [57] Al Jazeera (Qatar), February 3, 2004.  

 [58] Al‐Hayat (London), February 17, 2004. The liberal Web site http://www.elaph.com/ published 
photocopies of the originals, February 15, 2004.  

 [59] Roz Al‐Youssef (Egypt), January 31‐February 6, 2004.  

 


