
1 
 

 

 
 
 

Number 84 
December2014 

 
 
 

 
1. 115 Liberty residents fly to Albania 

2. The MKO remain on the consolidated list of Australia 

3. Dear Washington: Kick Out This Iranian Militant Cult 

4. Guess who credits the Mossad with producing the 'laptop documents?' 

5. Israeli agents training Mojahedin Khalq terrorists in Jordan: Report 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



2 
 

 
 

 
 
Brief No.84                               WWW.nejatngo.org/en/                              December, 2014 
 
 

115 Liberty residents fly to Albania 

 

IranInterlink – November 24, 2014 

115 members of the Mujahedin Khalq Organization who resided in Camp Liberty, Iraq flied 

to Tirana, Albania. 

The government of Albania that had received 210 MKO members last year, accepted to 

receive another 210 individuals under the request of the US government.  

Albania had previously provided residential facilities to receive them but the MKO leaders 

impeded the relocation process under various pretexts.  

The selected individuals were supposed to fly to Tirana on November 7th but the MKO 

officials obstructed the flight a few hours before. Finally, 115 individuals flied to Tirana on 

November 11th.  

55 people of the relocated group are elderlies who suffer severe diseases and 60 other 

individuals include commandants and high-ranking officials of the MKO.  

The MKO tried hard to relocate its high-ranking officials who are under arrest warrant by 

the Government of Iraq.  

It is worth to notify that the MKO did not relocate those Liberty residents whose families 

have been closely seeking their release from the Cult of Rajavi such as Hossein Moradi, 

Alireza ,Kobra and Akram Mirbagheri, Amir Arsalan Hassan Zadeh.  

Further news on the relocation process will be reported as soon as possible. 

 

 

The MKO remain on the consolidated list of Australia 

 

Nejat Society reporting from dfat.gov.au- December22, 2014 

The Australian Government updated its consolidated list on December 15th. The 

Mujahedin Khalq Organization (the MKO) is again in the list.  

http://www.nejatngo.org/en/


3 
 

The consolidated list of Australia is a list of all persons and entities who are subject to 

targeted financial sanctions or travel bans under Australian sanctions laws.  

http://dfat.gov.au/sanctions/consolidated-list.html 

The list includes the MKO and its affiliates such as National Liberation Army (NLA) and 

National Council of Resistance (NCR). The list won’t be reviewed until 2016.  

The MKO was on the list of the proscribed terrorist groups of the US and the EU but its 

multi–million dollar lobbying campaign succeed to delist the group.  

As the Australian government took this proper action to maintain the MKO on its 

consolidated list, it is expected that other Western states follow the same pattern.  

The presence of the cut-like MKO – with its violent background – in the West makes 

western citizens concerned over its cult-like attitudes such as self- immolations the group 

members committed in European Capitals following the arrest of their leader Maryam 

Rajavi by the French Police in June 2003.  

 

 

Dear Washington: Kick Out This Iranian Militant Cult 

 

Holly Dagres - Huffington Post - December 12, 2014 

In the war of words on Iran’s domestic issues and controversial nuclear program, the 

Mojahedin-e Khalq (MEK) always is front and center to condemn the country. The MEK is 

known by many monikers: the People’s Mojahedin of Iran (PMOI), Mojahedin-e Khalq 

Organization (MKO), but is best known by the multifaceted National Council of Resistance 

of Iran (NCRI). Through social media, the group spams most Iran-related hashtags with 

their propaganda, bankroll prominent U.S. officials to advocate on their behalf as the 

“democratic alternative” to the Islamic Republic of Iran, and even re-opened an office a 

block from the White House where they hired former Senator Robert Torricelli (D-N.J.) as 

their legal representative. 

None of these points would be problematic if it weren’t for the fact that the European Union 

and United States formerly designated the Iraq-based MEK as a terrorist organization for 

its past activities. What makes this realization peculiar is the very people in Congress that 

cozy up to the group’s leader, Maryam Rajavi, by calling for staunch sanctions–sometimes 

even war–on Iran due to its nuclear program and particularly human rights violations, 

seem to turn a blind eye to the activities of the totalitarian cult of Marxist-Islamist Iranian 

dissidents we know today as the MEK. 

http://dfat.gov.au/sanctions/consolidated-list.html


4 
 

The amount of misinformation circulated by their public relations is disturbing and it’s time 

to expose their true nature. 

 
Not A Champion of Iranian Women 

To this day, the followers of the Mojahedin-e Khalq and its apologists dismiss it is a cult 

and continue to refer to their group as a “deeply democratic organization whose guiding 

principle on all issues is referendum and discussion until a consensus is reached.” Despite 

denials, its conduct tells otherwise as cited by a RAND report: deceptive recruitment, 

emotional isolation, extreme degrading peer pressure, forced labor, imprisonment, lack of 

exit options, sexual control, sleep deprivation, and physical abuse. 

Maryam Rajavi’s marriage to one of the original founders of the MEK symbolized the 

transformation from an organization to a “cult of personality.” With the money provided by 

Iraqi President Saddam Hussein–they formed an alliance due to a deep disdain for the 

Iranian regime–to “construct self-sufficient camps” which included: medical clinics, prisons 

(also known as “reeducation centers”), schools, and training centers, in order for the 

population not to engage with outside society. Additionally, prior to the 2003 invasion of 

Iraq, members of the Mojahedin carried cyanide tablets around their neck to avoid capture. 

Self-immolation and suicide reportedly are a popular form of political protest amongst 

members. 

With knowledge of this publically available, it is difficult to take them serious. But what is 

truly an affront to women is when Rajavi and her supporters claim they offer a better 

alternative to the current women’s rights situation in in Iran. 

In a recent op-ed for The Hill, Soona Samsami a representative of the NCRI expresses: 

“Rajavi has outlined a Ten Point Plan for Future Iran, which says, ‘We believe in complete 

gender equality in political, social and economic arenas. We are also committed to equal 

participation of women in political leadership. Any form of discrimination against women 

will be abolished. They will enjoy the right to freely choose their clothing.’” 

Even though the group promotes leadership positions for women, in order to impose 

“military” regulations on its members, the MEK forces them not only to move into gender-

segregated compounds, but also cut ties with family and friends–both inside and outside of 

the commune. They even require members to divorce their spouses and to live a life of 

celibacy. It is presumed that love for family and significant others would be replaced with 

love for the Rajavis. 

Last but not least, when it came to attire for women, journalist Elizabeth Rubin notes: 



5 
 

“Everywhere I saw women dressed exactly alike, in khaki uniforms and mud-colored head 

scarves, driving back and forth in white pickup trucks, staring ahead in a daze as if they 

were working at a factory in Maoist China.” 

Iran’s women rights record is problematic, but this is not and should never be considered 

the alternative, even momentarily. 

  
Listen To Iranians 

While Samsami says “Young women in Iran find true inspiration in the main opposition” 

that is Maryam Rajavi, the group has not won an audience with the Iranian people at home 

in Tehran. 

Not only has the Mojahedin-e Khalq lost its support because of its alliance with Saddam 

during the Iran-Iraq War of the 1980s–an insult to the Iranian people’s nationalism–but 

also for its position against Iran’s nuclear program, something the average Iranian sees as 

their legitimate right. Many Iranians convey the group is “worse than the mullahs” or along 

the lines of what some Iranian democracy activists claim that “if it had had the chance, [the 

MEK] could have become the Khmer Rouge of Iran.” 

With that in mind, there is no chance the MEK could win over the Iranian people if a 

potential regime change took place–something various legislators in the United States 

need to recognize. 

It’s time the MEK’s blind proponents see them for what they really are: a sham. 

  

 

Guess who credits the Mossad with producing the 'laptop documents?' 

 

Gareth Porter - December 18, 2014  

Evidence mounts pointing to the Mossad as the source of dubious claims about Iran’s 

uranium enrichment program contained in the 'laptop documents' 

In the United States and Europe, it is unchallenged in political and media circles that 

intelligence documents purporting to be from a covert Iranian nuclear weapons program 

for which the IAEA long demanded an Iranian explanation are genuine.   

But evidence has continued to accumulate that the documents - sometimes called the 

“laptop documents” because they were said to have been on a laptop computer belonging 

to one of the participants in the program - were fabricated by Israel’s foreign intelligence 

agency (Mossad).  We now know that the documents did not come from an Iranian 

participant in the alleged project, as the media were led to believe for years; they were 



6 
 

turned over to German intelligence by the anti-regime Iranian terrorist organisation, 

Mujahedeen E Khalq, (MEK). I first reported this in 2008 and have now confirmed from an 

authoritative German source in my book on the Iran nuclear issue. The MEK was well 

known to have been a client of the Mossad, serving to launder Israeli intelligence claims 

that the Israelis did not want attributed to themselves. 

Although it has never been mentioned in news media, former International Atomic Energy 

Agency (IAEA) Director General, Mohamed El Baradei recalled in his memoirs that he was 

doubtful of the authenticity of the documents. “No one knew if any of this was real,” he 

wrote in reference to the laptop documents. Another former senior IAEA official told me, “It 

just really didn’t add up.  It made more sense that this information originated in another 

country.”  And as I have detailed in articles and in my book, key documents in the 

collection bear clear indications of fabrication. 

Support for that virtually unknown part of the Iran nuclear story has come from a surprising 

source: a popular Israeli account, celebrating the successes of the Mossad’s covert 

operations. “Mossad: The Greatest Missions of the Israeli Secret Service,” first published 

in Hebrew in 2010, and then published in English in 2012, was Israel’s best-selling book 

for months in 2010. But not only does it acknowledge that it was indeed the MEK that 

delivered the documents, it also suggests that at least some of the documents came from 

the Mossad.   

The co-authors of the book are far from critics of Israel’s policy toward Iran; One of the co-

authors, Michael Bar-Zohar, is a well-connected former member of the Israeli Knesset and 

former paratrooper, who had previously written an authorised biography of Shimon Peres, 

as well as the biography of Isser Harel, the Mossad chief who presided over the 

kidnapping of Adolph Eichmann in Argentina. 

Much of what Bar-Zohar chronicled in the book had already been reported earlier by Israeli 

journalists - especially Ronen Bergman of the daily Yedioth Ahronoth.  In fact, Bergman 

accused Bar-Zohar of plagiarising his articles for much of the book, while changing only a 

few words.  

But one thing that Bar-Zohar and co-author Nisham Mishal did not get from other Israeli 

journalists, was the role of the Mossad in regard to the laptop documents.  

Although they do not flatly state that the Mossad was the source of the documents, they 

certainly lead the reader to that conclusion. They begin by establishing the fact that the 

MEK was fronting for the Mossad in its revelation in August 2002 of Iran’s first enrichment 

facility at Natanz. The CIA, they write, “appeared to believe that the Mossad and the British 

MI6 were feeding MEK intelligence they had obtained, using the Iranian opposition as a 



7 
 

hopefully credible source”.  And they explicitly confirm CIA’s suspicions. “According to 

Israeli sources,” they write, “It was, in fact, a watchful Mossad officer who had discovered 

the mammoth centrifuge installation at Natanz.”  

Other sources, including Seymour Hersh and Connie Bruck have reported that the MEK 

got the intelligence on Natanz from the Israelis, but theirs is the first explicit 

acknowledgement attributed to an Israeli source that the MEK had revealed Natanz on the 

basis of Mossad intelligence.  What the Israeli co-authors do not say is that the Mossad 

was simply guessing at the purpose of Natanz, which the MEK mistakenly called a “fuel 

fabrication” facility, rather than a centrifuge enrichment facility. 

Turning to the laptop documents, they make it clear that western intelligence had indeed 

obtained the documents from the MEK and suggest that the MEK got them from 

somewhere else. “The dissidents wouldn’t say how they had gotten hold of the laptop,” 

they write. They again frame the question of the origins of those documents in terms of 

CIA suspicions. “[T]he skeptical Americans suspected that the documents had been only 

recently scanned into the computer,” they write. “They accused the Mossad of having 

slipped in some information obtained from our own sources - and passing it to the MEK 

leaders for delivery to the West." 

Bar-Zohar and Mishal steer clear of any suggestion that the Mossad fabricated any 

documents, but their account leaves little doubt that they are convinced that the Mossad 

should be credited for the appearance of the documents. Their approach of referring to US 

suspicions, rather than stating it directly, appears to be a way of avoiding problems with 

Israeli military censors, who often clamp down on local reporting on sensitive issues while 

allowing references to foreign reports. 

The authors further suggest that the Mossad was behind information later released by the 

MEK on Mohsen Fakhrizadeh, the Iranian physics professor said to be shown in the laptop 

documents as the man in charge of that purported Iranian nuclear weapons research 

program. The MEK disclosed such personal details as Fakhrizadeh’s passport number and 

his home telephone number. But the Mossad chroniclers write: “This abundance of detail 

and means of transmission leads one to believe that, again, “a certain secret service” ever 

suspected by the West of pursuing its own agenda, painstakingly collected these facts and 

figures about the Iranian scientists and passed them to the Iranian resistance.” 

I asked Bar-Zohar’s research assistant, Nilly Ovnat, whether he had Israeli sources for 

those statements relating to the MEK and the laptop documents. She responded by          

e-mail: “Professor Bar Zohar had other sources for most of the material concerning MEK 

and Natanz [and the] laptop, yet they could not be mentioned and cannot be discussed.” 



8 
 

Bar-Zohar and Mishal are little concerned with whether the Mossad’s laptop caper involved 

fraud or not. They obviously view the Israeli intelligence agency’s use of an Iranian exile 

group to get out documents that had been central to the international sanctions regime 

against Iran as a great triumph. But whatever their reasons, their book adds another layer 

to the growing body of evidence showing that the Bush administration and its allies 

hoodwinked the rest of the world with those documents. 

- Gareth Porter is an independent investigative journalist and historian writing on US 

national security policy.  His latest book, “Manufactured Crisis: The Untold Story of the Iran 

Nuclear Scare,” was published in February 2014. 

The views expressed in this article belong to the author and do not necessarily reflect the 

editorial policy of Middle East Eye. 

 

 

Israeli agents training Mojahedin Khalq terrorists in Jordan: Report 

 

Press TV, December2, 2014  

Israel is training members of the anti-Iran terrorist Mujahedin-e Khalq Organization (MKO) 

in Jordan along the border with Saudi Arabia in order to carry out acts of terror inside Iran 

and neighboring Iraq, Press TV has learnt. 

According to sources, who declined to be named, the MKO terrorists are undergoing 

training on how to conduct terrorist operations in Iran and Iraq and receiving technical as 

well as information technology (IT) training from Israeli agents. 

This is the first time it is revealed that anti-Iran MKO terrorists are being trained in Jordan 

along the border with Saudi Arabia. 

Earlier reports had revealed that radical extremists are receiving terror training in Jordan 

before being sent into Syria and Iraq to carry out bomb attacks and join the ranks of the al-

Qaeda-affiliated al-Nusra Front, ISIL Takfiri militants and other terrorist groups operating 

inside both violence-plagued Arab countries. 

The MKO fled to Iraq in 1986, where it enjoyed the support of Iraq’s executed dictator 

Saddam Hussein, and set up its camp near the Iranian border. 

The group is also known to have cooperated with Saddam Hussein in suppressing the 

1991 uprisings in southern Iraq and carrying out the massacre of Iraqi Kurds. 

The MKO has carried out numerous acts of violence against Iranian civilians and 

government officials. 



9 
 

Out of the nearly 17,000 Iranians killed in terrorist attacks since the victory of Iran’s 1979 

Islamic Revolution, 12,000 have fallen victim to the acts of terror carried out by the MKO. 

 

 

 

 

 

 

 

 


